loading...
سرباز ایتک بلوچستان
عبدالستار ملک ریسیی بازدید : 385 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
شهباز یزدانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به شرایط ویژه منطقه آزاد چابهار گفت: این منطقه در ۱۴ هزار هکتار از سال ۷۰ عملیاتی شده اما تاکنون به جایگاه شایسته‌ای دست نیافته، این درحالی است که در کشور ۵۵ میلیارد دلار صادرات صورت می‌گیرد که متاسفانه سهم چابهار از این رقم بسیار اندک است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شهباز یزدانی در نشستی با رسانه‌ها با اشاره به مذاکرات انجام شده با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، افزود: هم اکنون به دنبال راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی از چابهار به چین هستیم تا بتوانیم تجارت را در این رونق بخشیم.

وی اظهارداشت: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که با آینده‌نگری قصد دارد برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم گام بردارد، این درحالی است که بندر چابهار قصد دارد سهم خود در واردات را تا ۵ درصد افزایش دهد.
وی تصریح کرد: هم اکنون سالانه ۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار از بندر چابهار ترانزیت می‌شود که بر این اساس، سهم چابهار تنها ۸ درصد از ارزش واردات کشور است، این درحالی است که قصد داریم آن را به ۵ درصد برسانیم. البته پروژه‌هایی نظیر توسعه بندر و بندرگاه، اسکله شهید بهشتی و کلانتری نیز در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته یزدانی، هم اکنون خط کشتیرانی ۸ روزه از کراچی به دوبی، بندرعباس و در ‌‌نهایت چابهار برقرار است، اما متاسفانه خط مستقیم کشتیرانی هنوز راه‌اندازی نشده است که بر این اساس، روز گذشته مذاکراتی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته تا بتوان برای برقراری خط مستقیم کشتیرانی به چین اقدامات لازم را صورت داد.
وی اظهار داشت: به دلیل وضعیت ویژه ساحلی و لنگرگاهی بندرچابهار، قابلیت تبدیل شدن این منطقه به یک مگاپورت وجود دارد، این درحالی است که ۸ حوزه آسیای میانه که دستیابی به آبهای آزاد ندارد، حجم ترانزیت قابل توجهی دارند که بسیار راغبند از طریق چابهار آن را انجام دهند. این کار مستلزم فراهم سازی زیرساخت‌های لازم حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی و دریایی است.
یزدانی با بیان اینکه بهترین راهکار احداث خط آهن مستقیم از چابهار به سرخس است، ادامه داد: به دلیل هزینه زیاد اجرای این پروژه، قرار بر این است که این خط آهن از چابهار به زاهدان و از آنجا به شبکه سراسری راه‌آهن متصل شود که طول این پروژه ۱۴۰۰ کیلومتر است.
وی افزود: در سال ۹۰ ردیف اختصاصی در بودجه برای این پروژه در نظر گرفته شده و قرار بر این بود که ۸۴ میلیارد تومان از این محل به پروژه خط آهن چابهار اختصاص یابد، اما تنها تا آبانماه سال جاری ۴ میلیارد تومان تخصیص یافته است که امیدواریم کار را بتوان با دریافت منابع در ماههای باقیمانده، سرعت بیشتری بخشید. البته هم اکنون ۱۸ کیلومتر از طول مسیر خاکریزی شده و ریل گذاری آن باقی مانده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهارادامه داد: با این شیوه به نظر می‌رسد این پروژه ۵ سال دیگر نیز عملیاتی نشود، بنابراین باید به دنبال فاینانس‌های خارجی بود که البته کشورهایی همچون چین و هند راغب به قبول فاینانس این پروژه هستند که باید به این رغبت پاسخ داد و با شتاب بیشتری آن را پاسخ داد.
وی اظهار داشت: هم اکنون شرایط منطقه آزاد چابهار بسیار مناسب است، در حالی که پاکستان با بندر گوادر خود تهدیدی برای منطقه آزاد چابهار به شمار می‌رود، بنابراین اگر محدودیتهای جنگی و موجود در پاکستان از میان برداشته شود، به طور قطع این بندر رشد بسیاری خواهد یافت، البته هم اکنون شاید مسائل متعدد جنگی پاکستان را بتوان مسبب خواب خرگوشی در توسعه بندر چابهار شده است.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ،به سايت سرباز ایتک بلوچستان خوش آمديد . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وب سایت ياري رسانيد . براي سريع تر رسيدن به مطلب مورد نظر از آرشيو موضوعي استفاده كنيد همچنين . براي تبادل لينك هم ما را سرباز ایتک بلوچستان لینک کنید و خبرم کنی تا وب شما را لینک کنم و هر هفته با بهترین مطالب و عکس بروز میشه ادرس سایت http://sarbazitk.10r.ir/درضمن بحثهای سیاسی و مذهبی جدا خوداری کنید وب سایت زیر نظر جمهوری اسلامی می باشد با سپاس فراوان عبدالستار ملک ریسیی...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    میزان رضایت شما از موضوع وب سایت چیست
    تبلیغات شما
    کارت پستال درخواستی طراحان - سفارش از شما ، طراحی با ما
    دانلود آهنگ بلوچی

    آمار سایت
  • کل مطالب : 569
  • کل نظرات : 1443
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 96
  • بازدید امروز : 152
  • باردید دیروز : 354
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 152
  • بازدید ماه : 5,782
  • بازدید سال : 35,486
  • بازدید کلی : 620,665