loading...
سرباز ایتک بلوچستان
عبدالستار ملک ریسیی بازدید : 691 چهارشنبه 02 فروردین 1391 نظرات (9)
 

  دیدن مناظر بدیع جنگلی، آبشار، انواع درختان مثمر و چشم اندازهای بكر شبیه مناظر طبیعت شمال كشور در نزدیكی شهر كویری زاهدان عجیب اما واقعی است. به گزارش ایرنا، حوالی جنوب شرق زاهدان در دامنه شمالی 'تفتان' چهارمین قله بلند ایران حضرت حق فرمان داد تا 'تمین' جلوه گاه تمام نمای طبیعتی متمایز شود. كوله بار سفر بربند، به خواهش نفس با خاك بپیوند و در زیبایی ها، شادیها

و شیرینی های آن غوطه ور شو، به تمنای روح دل از كویر ببر، چشم به تفتان سرفراز بدوز و در طبیعت زیبا و دل انگیز دامنه سرسبز آن آرام گیر.

در كویر، سایه را می پرستند و اینجا در حوالی دشت لوت در سرزمین آفتاب و آیینه، بام جنوب شرق كشور سایه خود را بر دهستان تمین گسترده و خنكی هوا را در گرمای طاقت فرسای كویر برای اهالی این سرزمین به ارمغان آورده است.

آری، سیستان و بلوچستان آرمیده از 'هامون هیرمند' تا پهنه آبهای نیلگون دریای عمان آیینه تمام نمای طبیعتی متمایز است و بدینسان كویر، آتشفشان، دریاچه، رودخانه، جنگل، دریا، اقیانوس، پرنده، خزنده، ماهی، آفتاب و برف را در هم آمیخته دارد.

به گزارش ایرنا، طبیعت دل انگیز دهستان تمین در فصل بهار با چشم اندازهای روح نواز و دشت ‌های سبز و كوهپایه‌ های استوار دل هر گردشگری را می‌ نوازد و انسان را به رویاهای زیبا می ‌برد به‌ گونه ‌ای كه بی‌ اختیار محو تماشا و تحسین این شاهكار الهی می ‌شود و سر سجده به عظمت حضرت حق می ‌گذارد.

در فصل بهار كه سراسر كویر را گرمای نسبتا آزار دهنده‌ای فرا می‌گیرد دامنه‌های 'تفتان' پذیرای ساكنان كویر، مسافران و گردشگران می‌ شود و چه روستایی زیباتر و دل‌انگیز‌تر از تمین با آبشار زیبا و چشم‌انداز دلنوازش كه غبار راه را در آبهای شیرین آن بشویند و تشنگی خود را برطرف كنند.

آنگاه كه ایستاده در پایین آبشار به بالا بنگرید رنگین‌ كمانی زیبا از دل قطره‌های ریز آب شكل می‌ گیرد و سپس خنكای نوازش آب و وزش نسیم بر گونه احساس می‌ شود و صدای برخورد قطرات با سنگها روح و جان را نوازش می دهد.

تابستان تمین را باید با تماشای سپیده ‌دم نخستین روز در كنار كلبه ای و با تماشای طلوع زیبای خورشید از لابه‌ لای پایه‌ های آن آغاز كرد و در دره‌ها به كوهپیمایی پرداخت و دمی را در زیر سایه درختان به آسایش گذراند.

آب و هوای دهستان تمین در تابستان ها خنك و در زمستانها سرد است كه با این شرایط آب و هوایی میوه های مختلفی در آن به عمل می آید و عمده فعالیت مردم این دهستان همچون سایر روستاهای بلوچستان كشاورزی و دامداری است.

تابستان فصل به بار نشستن دشت است و در تمین انواع میوه‌ها به دست می‌ آید و اقسام صیفی ‌جات و حبوبات كشت می‌ شود كه از جمله می توان به انجیر، انگور، انار، توت و سایر میوه ها اشاره كرد و همچنین 16 زنبوردار این دهستان سالانه بیش از 20 كیلو عسل تولید می كنند.

آب فراوان، خاك حاصلخیز و هوای مناسب باعث شده تا تمین از روزگاران پیشین مستقل و بی نیاز باشد و مردم این دیار روزی خود را از كار روی مزارع و فروش محصولات خود به دست آورند.

شب تمین، شبی به یاد ماندنی است؛ وزش نسیم، لغزش شاخه های درختان به روی یكدیگر، صدای آبشار و نغمه دلنواز پرنده سرخوش شما را از این همه زیبایی به وجد می آورد.

موقعیت جغرافیای این دهستان در شهرستان زاهدان و در 65 كیلومتری جنوب غربی 'میرجاوه' است كه در قسمت دامنه شمالی چهارمین قله مرتفع ایران و بالاتر از روستای بسیار زیبا و دیدنی 'لادیز' قرار دارد.

این دهستان به سه قسمت تقسیم شده است و شامل بخشهای تمین بالا، تمین مركزی و تمین پایین می شود كه هر یك در فاصله 300 متری هم قرار دارند.

چشمه آب معدنی 'موسی' در تمین بالا تنها منبع تامین آب آشامیدنی روستا است كه از دل صخره ای عظیم می جوشد و وجود املاح معدنی زیاد و شفابخش و همچنین گرم بودن آن در زمستان و سرد بودن آن در تابستان از خصوصیت های بارزش است.

آتشفشان نیمه فعال تفتان در تاریخچه و تمدن مردم ساكن در دامنه اش نقش مهمی را ایفا كرده و به سبب ایجاد تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی در منطقه بلوچستان و جذب انسانها به سوی خود تمدن تفتان را رقم زده است.

دهستان تمین متاثر از تمدن تفتان دارای آثار باستانی كهن است و آثار تاریخی مانند تپه ها و قبرستان باستانی، چله خانه، معماری صخره ایی آسیاب های آبی، قلعه ها و قبرستان هفتاد ملا، كوره های ذوب فلز در نواحی مختلف و غارهای باستانی را شامل می شود.

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با ایرنا از دهستان تمین به عنوان منطقه نمونه گردشگری با قابلیتهای منحصر به فرد نام برد.

'حسنعلی شهركی' گفت: در مجموع جاذبه های بی نظیر كوه تفتان و مناطق پیرامون آن بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه گردشگری در استان است كه تبلیغاتی گسترده و تامین زیرساختها را نیاز دارد.

وی افزود: اغلب گردشگران نوروزی بویژه مردم خود استان تمین و دیگر روستاهای حاشیه تفتان را برای گذراندن تعطیلات انتخاب می كنند و هر سال این منطقه پذیرای خیل طبیعت دوستان است.

او اظهار داشت: این دهستان به عنوان یكی از مناطق نمونه گردشگری در سفر نخست هیات دولت در سال 1384 و به عنوان روستای هدف گردشگری در دور دوم سفر رییس جمهوری به استان مصوب شد.

وی اضافه كرد: پیش از این با مشاركت و همكاری دستگاههای اجرایی مرتبط بسیاری از خانه های ساكنان این دهستان ساماندهی و بازسازی شده و تعریض و آسفالت راههای روستایی آن نیز در دست اقدام است.

شهركی ساخت تله كابین، استراحت گاههای متعدد برای اسكان گردشگران و احیای جنگل های بومی منطقه را از جمله فعالیت هایی برشمرد كه می تواند به رونق گردشگری و جذابیت دهستان تمین و دامنه قله تفتان كمك شایانی كند

پیام بلوچ

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط hanif در تاریخ 1392/01/09 و 0:00 دقیقه ارسال شده است

کدی کاوه منی شهرا/شکلکچمنی کورنت بتی دیدارا/شکلکالله بیاریت منی غم خواراشکلکچوگنوکی گردین گیابانا/شکلکفته ریچین وتی ارسانا /شکلکاگرمورتون بیل کن وتی حکاناشکلکشکلکشکلک

این نظر توسط امید بی وس در تاریخ 1348/10/11 و 15:39 دقیقه ارسال شده است

✂. . . . . . ✂. . . . . ✂. . . . . ✂. . .
دختره تلفن دوست پسرش زنگ میخوره برمیداره جواب میده
یارو میپرسه:شما؟
دختره میگه:من خواهرشم…شما؟؟؟
طرف میگه:من همین الان فهمیدم مادرتم!!
✂. . . . . . ✂. . . . . ✂. . . . . ✂. . .
کسا‌یی که معتقدن اونی که رفته خودش بر میگرده،
نود و نه‌ در صد کفتر بازن!!
مگه کفتره جلده!؟
✂. . . . . . ✂. . . . . ✂. . . . . ✂. . .
رفتم تو سرچ گوگل تایپ کردم
“زن چه میخواهد؟”
گوگل بعد از ۲۰ دقیقه پاسخ داد
“ما همچنان در حال جستجو ایم !”
✂. . . . . . ✂. . . . . ✂. . . . . ✂. . .
میدونی اولین عوارض جانبی بعد یک شکست عشقی چیه ؟!
در آوردن گوشی از حالت Silent !!
✂. . . . . . ✂. . . . . ✂. . . . . ✂. . .
گوگل: من صاحب همه چیم
ویکی پدیا: من همه چیو می‌دونم
فیسبوک: من همرو میشناسم
اینترنت: من نباشم شما ها هیچین
برق: زر اضافی نزنید !
✂. . . . . . ✂. . . . . ✂. . . . . ✂. . .

این نظر توسط @ شـــــــیدا @ در تاریخ 1348/10/11 و 22:07 دقیقه ارسال شده است


به تو که فکر می کنم
بی اختیار
به حماقت خود لبخند می زنم
سیاه لشکری بودم
در عشق تو
و فکر می کردم بازیگر نقش اولم …
افسوس…
شکلک

این نظر توسط @ شـــــــیدا @ در تاریخ 1348/10/11 و 22:07 دقیقه ارسال شده است


با تو بوده ام ، همیشه و در همه جا
با تو نفس کشیده ام ، با چشمان تو دیده ام
مرا از تو گریزی نیست
چنانکه جسم را از روح و زمین را از آسمان و درخت را از آفتاب
تو دلیل من برای حیات بودی و هستی
و چنان با این دلیل زیسته ام که باور کرده ام
علت بودن من تو هستی
پاسخ من به آغاز و پایان زندگی این است
« همیشه با تو »
شکلک

این نظر توسط @ شـــــــیدا @ در تاریخ 1348/10/11 و 22:06 دقیقه ارسال شده است


هر شعر
گریز از یک گناه بود
هر فریاد
گریز از یک درد
و هر عشق
گریز از یک تنهایی عمیق
افسوس که تو
هیچ گریزگاهی نداشتی…!
شکلک

این نظر توسط @ شـــــــیدا @ در تاریخ 1348/10/11 و 22:06 دقیقه ارسال شده است


لمس کن کلماتی را
که برایت می نویسم
تا بخوانی و بفهمی چقدر جایت خالیست…
تا بدانی نبودنت آزارم می دهد…
لمس کن نوشته هایی را
که لمس ناشدنیست و عریان…
که از قلبم بر قلم و کاغذ می چکد
لمس کن گونه هایم را
که خیس اشک است و پر شیار…
لمس کن لحظه هایم را…
تویی که می دانی من چگونه
عاشقت هستم٬
لمس کن این با تو نبودن ها را
لمس کن…
همیشه عاشقت میمانم
دوستت دارم ای بهترین بهانه ام

شکلک

این نظر توسط @ شـــــــیدا @ در تاریخ 1348/10/11 و 22:05 دقیقه ارسال شده است


دعا می کنم که هیچگاه چشمهای زیبای تو را
در انحصار قطره های اشک نبینم
دعا می کنم که لبانت را فقط در غنچه های لبخند ببینم
دعا می کنم دستانت که وسعت آسمان و پاکی دریا و بوی بهار را دارد
همیشه از حرارت عشق گرم باشد
من برایت دعا می کنم که گل های وجود نازنینت هیچگاه پژمرده نشوند
برای شاپرک های باغچه ی خانه ات دعا می کنم
که بال هایشان هرگز محتاج مرهم نباشند
من برای خورشید آسمان زندگیت دعا می کنم که هیچگاه غروب نکند
شکلک

این نظر توسط @ شـــــــیدا @ در تاریخ 1348/10/11 و 22:05 دقیقه ارسال شده است


بهانه های دنیا تو را از یادم نخواهد برد…
من تو را در قلبم دارم
نه در دنیا …
شکلک

این نظر توسط @ شـــــــیدا @ در تاریخ 1348/10/11 و 22:04 دقیقه ارسال شده است

سلام ستار جان
وقت بخیر دوست مهربون قالب نوروزی مبارک خیلی جالبه منظره خیلی قشنگی واقعا تو این هوای بهاری رفتن به این منطقه ها خیلی عالیه به قول معروف روح آدم تازه میشهشکلکشکلک


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ،به سايت سرباز ایتک بلوچستان خوش آمديد . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وب سایت ياري رسانيد . براي سريع تر رسيدن به مطلب مورد نظر از آرشيو موضوعي استفاده كنيد همچنين . براي تبادل لينك هم ما را سرباز ایتک بلوچستان لینک کنید و خبرم کنی تا وب شما را لینک کنم و هر هفته با بهترین مطالب و عکس بروز میشه ادرس سایت http://sarbazitk.10r.ir/درضمن بحثهای سیاسی و مذهبی جدا خوداری کنید وب سایت زیر نظر جمهوری اسلامی می باشد با سپاس فراوان عبدالستار ملک ریسیی...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    میزان رضایت شما از موضوع وب سایت چیست
    تبلیغات شما
    کارت پستال درخواستی طراحان - سفارش از شما ، طراحی با ما
    دانلود آهنگ بلوچی

    آمار سایت
  • کل مطالب : 569
  • کل نظرات : 1443
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 96
  • بازدید امروز : 112
  • باردید دیروز : 354
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 112
  • بازدید ماه : 5,742
  • بازدید سال : 35,446
  • بازدید کلی : 620,625