گرافيك مطبوعاتي يعني محدوده اي از آثار گرافيك كه به مطبوعات مربوط مي شود و از مهمترين محصولات جامعه صنعتي است. در كشورهاي پيشرفته، توده مردم به مطبوعات عادت كرده اند و اين نوع مطالعه به صورت نوعي رفتاراجتماعي در آمده است. در قرن ما يكي از شاخصه هاي توسعه فرهنگي، تيراژ و مقدار مصرف مطبوعات در يك جامعه است كه كميت رشد فرهنگي را نشان مي دهد.
روش هايي كه اكنون در ايران براي توليد مطبوعات رايج است برگرفته از كشورهاي پيشرفته صنعتي است. در زمينه گرافيك نيز از روش ها و فن آوري پيشرفته غرب در اجرا زمينه هاي مختلف استفاده مي شود كه گريزي از آن نيست و زياني هم ندارد، اما در حالي كه از اين فن آوري پيشرفته استفاده مي كنيم، بايد بر حفظ اصالت ها و ارزش هاي خودي و استفاده مناسب از گنجينه فرهنگي- تصويري كه وارث آن هستيم، تأكيد كنيم؛ در ضمن اين امر تناقصي با استفاده از فن آوري پيشرفته ندارد.
نشانه در مطبوعات:
وجه اشتراك تمام هنرها اين است كه به وسيله آن ها مي توان با ديگران ارتباط برقرار كرد؛ خواه اين ارتباط صورتي مشخص داشته باشد، خواه انتزاعي.
ارتباط، مرتبط كردن مادي دو پديده با يكديگر نيست، بلكه ايجاد رابطه اي حسي و معنايي است و زماني برقرار مي شود كه پيامي ميان آن دو پديده رد و بدل شود. پيام ممكن است در قالب جمله، فيلم، نقاشي يا... باشد.
تصوير هميشه وسيله مناسبي براي ارتباط بوده است و به تعبير يونگ اگر متضمن مفهومي در ماوراي آشكار و مستقيم خود باشد، يعني اگر غير از خودش بر چيز ديگري دلالت كند، نشانه و نماد است. نشانه ممكن است طبيعي باشد يا قراردادي.
از نظرموضوعي نشانه ها را مي توان به گروه هايي مانند نشانه هاي تجاري و بازركاني، نشانه هاي فرهنگي، نشانه هاي سياسي و ... تقسيم كرد؛ به اين ترتيب نشانه هاي مطبوعاتي در گروه نشانه هاي فرهنگي قرار مي گيرد. نشانه ها را از نظر بصري به دو گروه نشانه هاي تصويري و نشانه هاي نوشتاري تقسيم مي كنند.
نشانه هاي تصويري معمولاً خلاصه شده تصويرانسان، حيوان، يا اشيا است. در نشانه هاي نوشتاري فقط از نوشته و حروف براي طراحي استفاده مي شود و قابل تقسيم به دو گروه است:
١. نشانه هايي كه با حرف اول نام موضوع يا مؤسسه طراحي شده است.
٢. نشانه هايي كه طراحي نام كامل موضوع است.
خوشبختانه در هنرهاي تصويري ايران به منبع عظيمي از نقش ها بر مي خوريم كه در نهايت استادي و مهارت طراحي شده اند. نقش هاي مربوط به آجركاري ها، گچ بري ها و كاشي كاري ها، نقاشي ها و حكاكي ها، قاليبافي ها و ساير دستباف ها نمونه هاي بي نظير هنرمندانه اي از خلاصه و ساده شدن شكل هاي طبيعي است كه دستمايه گرانبهايي براي طراحي نشانه و ساير آثار گرافيك معاصر محسوب مي شود.